fbpx
Skip links
Published on: Branding

Logo – typologia

Zanim zagłębimy się w temat projektowania logo przeanalizujmy jakie formy może przyjąć logo, jak możemy je klasyfikować.

“Symbole są najszybszą formą komunikacji znaną rodzajowi ludzkiemu. ”

Blake Deutsch

Logo może składać się z:

  • sygnetu i logotypu,
  • samego sygnetu lub
  • samego logotypu.

Zacznijmy najpierw od znaków opartych na grafice/ilustracji/symbolu i liternictwie.

Znak graficzny / ilustracyjny

Początkujący projektanci i duża część klientów naturalnie ciąży w kierunku logo ilustracyjnego, stąd wysyp znaków ilustrujących szczoteczkę do zębów, czy kwiaty lotosu. Nie twierdzę, że znak ilustracyjny jest złą decyzją, ale jest, wbrew pozorom, decyzją dość ograniczającą. Wspomniana szczoteczka do zębów czy równie popularny ząb będzie do nas krzyczeć „tu jest dentysta!” co może być zaletą, ale czy pozwoli wyróżnić się na tle setek innych kwiatów i zębów?

Logo ilustracyjne wymaga dużej finezji i wyobraźni, umiejętności syntezy, nadzwyczaj sprawnego operowania skrótem, metaforą. Niech za przykład posłuży logo Apple. Mamy do czynienia z bardzo konkretną ilustracją a możliwości interpretacji są bardzo szerokie.

Logo ilustracyjne może opowiadać historię, może być niezwykle bogate w formie albo przeciwnie, operujące skrótem. Ważne jest, żeby ilustracja nie dawała nam całej historii. Wspomniany ząb jest opowiedzeniem całej historii, chociaż trudno wyperswadować to czasem klientowi i takie znaki wciąż cieszą się wielkim powodzeniem. Ważne jest, żeby znak zaciekawiał, dawał zapowiedź, ale nie zdradzał całości historii, którą chcemy opowiedzieć.

Znak abstrakcyjny/symboliczny

Znak abstrakcyjny ma niełatwe zadanie sprowadzenia podstawowej idei lub produktu do symbolu. Musi być niejednoznaczne, łączyć często wiele koncepcji, spajać je. Znak abstrakcyjny jest często lekceważony jako to przysłowiowe kółko, które może narysować pięciolatek. Owszem, to nie wizualna złożoność samego projektu decyduje o sile znaku, tylko myśl, która za nim stoi.

logo BP i Nike

Emblemat

To rodzaj logo, na który decydują się głównie firmy produkcyjne. Reprezentuje nazwę firmy w połączeniu z symbolem, znakiem, kształtem i zawsze występuje nierozłącznie. Świetnie reprezentuje się na opakowaniach, szyldach, etykietach, gorzej bywa z przedstawieniem na urządzeniach mobilnych, gdzie emblemat często musi być bardzo mały.

Drugą grupą są znaki oparte na liternictwie.

Logotyp

Przez logotyp przyjęło się rozumieć interpretację graficzną nazwy firmy/przedsięwzięcia. Przedstawienie samego słowa jest wyborem znaczenie subtelniejszym niż logo ilustracyjne/symboliczne. Krój pisma jakiego użyjemy, gra samym skrótem, monogramem, formą liter, może być inteligentnym i ciekawym przedstawieniem pozostawiającym pole do szerokiej interpretacji. Logotyp daje subtelniejsze znaki odbiorcy, nie jest tak jednoznaczny, jednocześnie dając możliwości do zbudowania spójnego przekazu.

logo Netflix i Tate

Monogram / Inicjał / Glif

Pokrewnym do logotypu jest monogram, inicjał czy glif. Znaki te operują literą, ale nie przedstawiają pełnej nazwy tylko skrót, czy pojedynczą literę. Traktują znak literniczy jako formę i często przemycają w jej postaci abstrakcyjne idee.

Oczywiście logo może składać się, jak już wspomniałam, z logotypu i sygnetu, czyli znaku. Wtedy oba te elementy mogą występować osobno.

To przykład klasyfikacji, która jest najbardziej popularna, ale zdarzają się w tego typu zestawieniach również innego rodzaju znaki. Na przykład te, które nazywamy dynamicznymi albo znaki, które wykorzystują postać (z ang. character). Przykłady poniżej.

Rzecz w tym, że prawdopodobnie każdy znak można zakwalifikować jako ten zbudowany z symbolu/ilustracji i liter/litery, bądź obu tych elementów, dlatego starałam się maksymalnie uprościć to zestawienie, tak, żeby służyło uporządkowaniu pewnej wiedzy. Nie należy go traktować jako wyczerpującego podsumowania.

Kiedy decydujesz jakiego rodzaju znak będzie towarzyszył Twojej marce zadaj sobie ponownie kilka pytań:

  • W jaki sposób będziesz używać znaku?
  • Gdzie będzie Cię reprezentować najczęściej?
  • W jakim formacie najczęściej będziesz używać logo?
  • Czy istotne jest, żeby znak składał się z sygnetu i logotypu? Czy nie jest to potrzebne? czy pojawi się na produkcie, na szyldzie, na materiałach biurowych itp.?

Odpowiedzi pozwolą uniknąć błędów. Na przykład: zbyt bogate w szczegóły logo, które potem trudno wygrawerować na długopisie, typograficzne logo, które wpisuje się w prostokąt, podczas, gdy najczęściej  będzie używane na kwadratowej etykiecie itd. itp.

Mam nadzieję, że ten wpis pozwolił Wam na uporządkowanie wiedzy. Zapraszam do następnego, w którym zabierzemy się za praktykę.

Podczas pisania tego tekstu korzystałam z następujących materiałów:

Alina Wheeler, Designing Brand Identity, wyd. Wiley and sons, Hoboken New Jersey, 2018, wyd. V

Kevin Budelmann, Yang Kim, Brand Identity Essentials, Quatro Publishing Group USA, 2019

David Airey, Logo Design Love, wyd. Helion, Gliwice, 2010