fbpx
Skip links
Published on: Branding

Psychologia koloru

Kolor w zasadzie nie istnieje.

Istnieje percepcja koloru, czyli długość fali, którą postrzega ludzkie oko. Tak zwane widmo optyczne. Światło to fala, a to co różni je od innych fal, jak mikrofale czy fale radiowe jest to, że je widzimy. Różna jest nasza wrażliwość na kolory i nawet fizyczne predyspozycje do ich postrzegania. Większość z nas ma trzy rodzaje komórek światłoczułych, dzięki którym postrzegamy kolory, niektórzy mają ich cztery. Prawie przez całe życie postrzegamy te same kolory, bo czopki (komórki światłoczułe) są bardzo odporne. Tylko jako niemowlęta nie widzimy świata kolorowo. Komórki światłoczułe wykształcają się dopiero w wieku sześciu miesięcy lub później.

“Kolor kreuje emocje, przywołuje wspomnienia i daje informacje”

Gael Towey

Psychologia koloru

Zjawisko psychologicznego oddziaływania koloru było i jest wciąż badane. Wiemy już na ten temat całkiem sporo. Pewne jest, że kolory mają wpływ na nasze zachowanie. Dlatego zanim wybierzecie paletę barw dla swojej marki warto zastanowić się czy stoi w zgodzie z tym co chcecie przekazać, czy wybrane kolory stworzą odpowiednią atmosferę, wprowadzą Waszych odbiorców w odpowiedni nastrój.

W swoim wpisie odwołuję się do świata Zachodu, więc uwaga: jeżeli projektujecie z myślą o  odbiorcy ze Wschodu, Afryki, czy Ameryki Południowej, odczytania symboliki kolorów mogą być całkiem inne. Typowy przykład to kolor żałoby: czerń na Zachodzie, ale już w Chinach jest to biel, w Etiopii, Egipcie, Birmie – żółć, w Iranie błękit a w Wenezueli i Turcji – fiolet.

Zatem wpływ koloru to nie tylko wpływ fizjologiczny, czy psychologiczny, to również znaczenie kulturowe.

Fizjologia, psychologia i kultura

Symbolika kolorów jest niejednoznaczna zależnie od kultury. Współcześnie na Zachodzie nie ma większego znaczenia, przynajmniej w kwestiach ubioru. Nosimy czerń na wszelkie okazje, nie tylko na pogrzeb. W krajach takich jak Indie, czy Chiny kolory mają swój szczególny ciężar symboliczny, istnieje ustalony kod kolorystyczny.

Oczywiście na to wszystko nakładają się nasze osobiste doświadczenia, wspomnienia, skojarzenia, upodobania. Mało tego – nasze preferencje również się zmieniają i nie muszę tego chyba nikomu tłumaczyć. Czy bywało, że miałyście w szafie tylko rzeczy w różnych odcieniach tego samego koloru a po wejściu do sklepu automatycznie kierowałyście się w kierunku tej właśnie barwy? Ja tak miałam wielokrotnie: jak Picasso przechodziłam swoje kolorowe okresy i jestem przekonana, że to dość powszechne.

Wiedza czy intuicja?

No dobrze, zatem jak to wszystko wziąć pod uwagę i nie zwariować?

Oczywiście na samym szczycie tej piramidy wyborów jesteście Wy same i to Wam ma się podobać, ale żeby bardziej świadomie podejść do tematu warto znać podstawową symbolikę kolorów. Większość z nas ma na ten temat wiedzę intuicyjną albo zdobytą przez osmozę, warto jednak sprawdzić nasze przekonania.

W tekście umieściłam grafiki z podstawową symboliką kolorów. Pamiętajcie o sprawdzeniu znaczenia dla krajów spoza świata Zachodu jeżeli tam planujecie trafiać ze swoim projektem, bo czy nie jest zaskakujące, że np. błękit w Indiach to kolor seksu, w Chinach symbolizuje dziewczynki, a w Japonii okrucieństwo?

W następnym wpisie konkretne narzędzia pomocne w planowaniu palety barw i kilka reguł, które warto znać, żeby świadomie poruszać się po świecie kolorów. Zapraszam!

Chcesz więcej takich treści? Zapisz się na mój newsletter a po zapisie koniecznie pobierz swój prezent!

Podczas pisania korzystałam z publikacji:

Jean-Gabriel Causse, Niesamowita moc kolorów, wyd. Sonia Draga, Katowice 2015

Alina Wheeler, Designing Brand Identity, John Wiley and sons, Hoboken, New Jersey 2018