fbpx
Skip links

Bitmapa

Co to jest bitmapa?

Plik bitowy (czy bitmapa, inaczej plik rastrowy) to plik składający się z pikseli, czyli maleńkich kwadracików w określonych kolorach, które widzimy na ekranie monitora. Na taki plik składa się najczęściej olbrzymia ilość pikseli, dlatego oglądając tak przygotowany obraz nie widzimy poszczególnych pikseli a obraz jest wyraźny. Niestety, powiększanie obrazu odbędzie się zawsze ze stratą. Bezstratnie możemy zmieniać wielkość pliku rastrowego tylko w dół (pomniejszać). Dlatego, żeby uzyskać ładny obraz w druku potrzebujemy pliku o dużych wymiarach.

Przykładowe formaty plików rastrowych: .jpg, .psd, .tiff, .png, .gif, .bmp

Pojawił się też format .flif (Free Lossless Image Format), który oferuje ponoć kompresję bezstratną. Wspierają go takie programy jak: XNView, ExifTool, UGUI-Flif (można przeglądać i konwertować .png do .flif), IrfanView.

Dodatkowe uwagi:

Obraz wektorowy (czytaj w słowniku pod hasłem WEKTOR) można bez problemu przekształcić w obraz rastrowy. Natomiast przełożenie obrazu rastrowego na wektorowy (tzw. wektoryzacja, trasowanie) jest operacją dość skomplikowaną (oczywiście stopień komplikacji zależy od złożoności obrazu) i często nie daje spodziewanych efektów.

Łatwo sobie odpowiedzieć teraz na często pojawiające się pytanie „dlaczego logo musi być wektorem?”. Otóż, o ile z pliku rastrowego można drukować (i możemy otrzymać wyraźny obraz o ile posiadamy plik odpowiedniej rozdzielczości), to np. do cięcia laserem, ploterem, frezarką itp. potrzebujemy pliku wektorowego (urządzenia te nie zinterpretują bitmapy). Jeżeli więc nasze logo będzie używane na różne sposoby, to zdecydowanie warto mieć jego obraz wektorowy.

Powiększony obraz bitmapowy i wektorowy